Τετάρτη 27 Απριλίου 2011

οδηγίες για τις εξετάσεις Μαϊου - Ιουνίου

  Αρχαία Ελληνικά από μετάφραση
Δίδεται στους μαθητές διδαγμένο κείμενο (  20 - 30 στίχων) σε φωτοτυπία. Οι μαθητές απαντούν σε 4 ερωτήσεις.
   ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1. Θα είναι από την εισαγωγή. (Μονάδες 4)
2. Αφορά το περιεχόμενο του κειμένου που έχει δοθεί. ( κατανόηση ή αποτίμηση φράσεων ή περίληψη ή διερεύνηση ενός θέματος) ( μονάδες 4)
3. Αφορά τη δομή του κειμένου. Η ερώτηση αυτή αναλύεται σε δύο ερωτήματα.
α)  Χωρισμός υποενοτήτων και πλαγιότιτλοι ή οι σκηνές της ενότητας ( σελίδα σχολικού βιβλίου 30). (μονάδες 3)
β) εντοπισμός και αξιολόγηση των εκφραστικών τρόπων, δηλαδή : 
- οπτική της αφήγησης ( πρωτοπρόσωπη, τριτοπρόσωπη αφήγηση)
- διάλογος , μονόλογος
- λειτουργία χρόνου ( προοικονομία, επιβράνδυση)
- εικόνες ( σελίδα 30)
- σχήματα λόγου ( παρομοίωση, μεταφορά, )  ( μονάδες 3)
4. Μπορεί να έχει 2 υποερωτήματα :
α) χαρακτηρισμός ενός προσώπου (μονάδες 3)
β) συγκέντρωση, ταξινόμηση και αξιολόγηση στοιχείων πολιτισμού που  εντοπίζονται στο κείμενο ( θεσμοί, ήθη και έθιμα, αξίες, ιδέες, οικονομία, υλικά αγαθά ) ( μονάδες 3)




           ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕΛΕΤΗΣΕΤΕ
1. Πρέπει να μάθετε πολύ καλά την εισαγωγή.
2. πρέπει να μελετήσετε και να γνωρίζετε το περιεχόμενο όλων των στίχων που έχει οριστεί στην εξεταστέα ύλη.
3. Πρέπει να γνωρίζετε πολύ καλά τα υποσελίδια σχόλια  γιατί έτσι θα κατανοήσετε ευκολότερα τους στίχους που έχετε για μελέτη  και θα απαντήσετε σε ερωτήσεις πιο εύκολα.
4. Μπορεί να σας ζητηθούν πολιτιστικά ή ιδεολογικά στοιχεία. ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ είναι τα στοιχεία που δείχνουν τη δημιουργία και την πρόοδο του πολιτισμού της ομηρικής εποχής ( όπλα, εργαλεία, ναοί , κατοικίες, ανάπτυξη υφαντουργίας, της ναυτικής τέχνης, του εμπορίου, των αγώνων κ.τ.λ. )
ΙΔΕΟΛΙΓΙΚΑ είναι τα στοιχεία που φανερώνουν μια ιδέα των ομηρικών ανθρώπων δηλαδή οι αντιλήψεις για τους θεούς, για τη μοίρα, για την "ύβριν", για την οικογένεια, το γάμο, τη φιλοξενία, την πατρίδα, τον πόλεμο, τη φιλία, την τιμή κ.α.
5.  Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ
  α) επιβράνδυνση ( = ο ποιητής επιβραδύνει, καθυστερεί την εξέλιξη του μύθου),
β) εγκιβωτισμός ( = ο ποιητής δεν ξεκινά την εξιστόρησή των γεγονότων με βάση τη χρονολογική σειρά  αλλά από τη μέση ή το τέλος), 
γ) προοικονομία (= ο ποιητής προετοιμάζει τους ακροατές για το τι θα συμβεί στη συνέχεια ),
δ) τραγική ειρωνεία ( = οι θεατές γνωρίζουν την αλήθεια  ενώ ο ήρωας την αγνοεί)
6. Οι παρομοιώσεις που έχετε συναντήσει, η ανάλυσή τους , η ερμηνεία τους , η λειτουργικότητά τους.
7. Μπορεί να σας ζητηθεί ο χαρακτηρισμός κάποιου  σημαντικού προσώπου ( Οδυσσέας, Αθηνά, Καλυψώ, Ναυσικά, Τηλέμαχος, Πηνελόπη κ.τ.λ.). Διαβάστε πολλές φορές και με προσοχή τους στίχους που σας έχουν δοθεί γιατί συμφωνα με αυτούς θα πρέπει να δώσετε τα στοιχεία του χαρακτήρα του προσώπου που σας ζητείται.
8. Τυπικά επίθετα  και τυπικές εκφράσεις ( π.χ. κοσμοσείστης Ποσειδών, Ολύμπιος Δίας, Παλλάδα Αθηνά, θείος αοιδός, πολυμήχανος Οδυσσέας κ.τ. λ. ) που συνοδεύουν σημαντικά πρόσωπα της Οδύσσειας.
9. Τα στοιχεία ανθρωπομορφισμού των θεών ( οι θεοί ζουν, συμπεριφέρονται, αισθάνονται και δρουν όπως και οι άνθρωποι) αποτελούν και αυτά ζητούμενα ερωτήσεων.
10. Αναγνώριση
11. εικόνες
12. σκηνές


Να προσέξετε τις ερωτήσεις - θέματα που υπάρχουν στο τέλος των ραψωδιών στο σχολικό σας βιβλίο, τα υποσελίδια σχόλια και την ανακεφαλαίωση σε κάθε ραψωδία που έχετε για μελέτη..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου